Ši knyga buvo pirmoji pažinti su
šiuo autoriumi, ir tikrai galiu pasakyti, jog „įklimpau“. Nežinau dar kaip
giliai, tačiau tikrai pakankamai, kad pratęsčiau pažintį.
Tiesiog netikėtai pasijuntu
įsipainiojus į knygos spąstus: neturiu jokio supratimo kada buvau įtrauktą ir
neturiu jokios nuovokos, kada iš šio voratinklio išsinarpliosiu. Knyga, kurią
skaitydama neturėjau visai jokios nuojautos kas gi bus toliau… Be to – nesu tikra
ar man blogai šiame voratinklyje, kur realybės ribas užgožia fantastiniai
elementai, ir kur ribos tarp vieno ir kito – sunkiai apčiuopiamos. Ir nesu
tikra ar noriu išsinarplioti: tiesiog gera
„karstytis“ mintimis nuo vienos gyvenimo scenos prie kitos. Kažkurioje vietoj
lyg ir jautėsi „pavargimas, apsnūdimas“ ar tiesiog šiaip, sulėtėjimas, tačiau,
matyt, su vieno iš (paties autoriaus mylimiausio) veikėjo – Nakatos, rekordus mušančio ilguoju miegu,
pailsėjau ir aš tarp eilučių, ir įgavus „antrąjį“ kvėpavimą vėl toliau smalsiai
narpliojau siužeto vingius. Protarpiais, matyt, kad kartu su Nakata neužmigčiau
ilgam, supurto (išties galingai!) siaubingos ir žiaurios scenos, kur katės su smagumu
draskomos į gabalus, o artimojo kraujas su malonumu skanaujamas:
„Mama, tu sakai. Aš tau
atleidžiu. Sulig tais žodžiais garsiai sutrupa apledėjusi tavo širdis.
Tylėdama ji mane paleidžia. Ji išsitraukia iš plaukų segtuką ir nė kiek
nedvejodama smogia jo aštriu galiuku į savo kairės rankos vidinę pusę. Kai ji
dešine ranka stipriai suspaudžia veną, pradeda sunktis kraujas. Pirmas lašas
garsiai ištykšta ant grindų. Netarusi nė žodžio, ji ištiesia man ranką. Ant
grindų nukrenta dar vienas kraujo lašas.
Pasilenkęs aš paliečiu lūpomis žaizdelę, laižau jos kraują, užsimerkęs
skanauju. Sulaikau kraują burnoje, po to lėtai jį nuryju. Jis nuslysta mano
gerkle žemyn. Jį tyliai sugeria sausas mano širdies paviršius. Tik dabar iš
tikrųjų suprantu, kaip aš norėjau to kraujo. Mano mintys kažkur kitur, tačiau
kūnas vis dar čia, tarytum būčiau gyvoji dvasia. Norėčiau iščiulpti iš jos
paskutinį kraujo lašą, bet negaliu. Atitraukiu lūpas nuo jos rankos ir
pažvelgiu jai į akis.“
Jaučiu trauką neįtikėtiniems
dėlių bei žuvų lietums, kalbančioms katėms, ar atvirkščiai – senukui, besikalbančiam
su katėmis, (beje – kates pats autorius myli labai, tik jis pats abejoja, ar
jos turi savyje kokį nors simbolizmą), paslaptingiems pojūčiams, ne „muiliniams“
atminties praradimams, neegzistuojančiam, tačiau savo nuomonę perteikiančiam veikėjui,
kitam veikėjui – tiesiog sąvokai, veiksmo eigai, kuri gerokai „nukrypusi“ nuo
priimtinos visuomeninės normos, tačiau knygoje neiššaukia per didelio
diskomforto. Man tiesiog viskas joje buvo taip,
kaip ir turi būti, nors kaip turi
būti – nė nenutuokiu… O ir sukrečiančių
scenų vieta, manau, buvo pakankamai „kruopščiai“ parinkta. Taip pat negalėjau
susilaikyti nepaieškojus „Kafkos pakrantėje“ dainos: http://www.youtube.com/watch?v=7iM2z8O-j8Q
Kaip rašytojas sakosi, jis nori
rašyti istorijas taip, kaip dar niekas iki šiol nėra jų rašęs. Ir manau, tai
jam puikiai pavyksta.
Autoriaus nuomone, mitai yra visų
istorijų prototipai; jie – lyg rezervuarai, savyje laikantys istorijas. Neveltui
ir čia nemažą funkciją atlieka perteiktas Edipo mitas.
Japonų prodiuseriai yra sukūrę
tinklalapį šio autoriaus fanams, kuriame aiškinama jiems šios knygos reikšmė! O
autorius gana nekukliai prisipažįsta, jog jo knygas, tam kad suprasti, reikia
skaityti po keletą kartų. Ir kiekvieną kartą gali jose atrasti kažką naujo, į
tą pačią sceną pažvelgti kitaip. O patektos mįslės neturi tiesioginių atsakymų,
jos pačios šioje knygoje yra sprendimo dalis.
Ne tokia ir beprecedente istorija
prasidedantis romanas, jau netrukus „sujaukiamas“ neegzistuojančio, pagrindinio
veikėjo prototipo berniuko Varnos įsikišimu, greitai įgauna „pagreitį“ ir įsuka
skaitytojus į tarp realybės-sapnų-paslapčių-seksualumo-tradicijų-antikos-filosofijos
maišaties. Ir ar išsinarplios skaitytojai
- tik jų pačių pastangų ir noro reikalas. Belieka – tik skaityti. Ir priimti.
Arba – ne. Jei iš pirmo karto knyga lieka nepriimta – belieka skaityti dar
kartą. O gal – ir dar. Juk taip rekomenduoja pats rašytojas!
Mįslingos nuotrupos:
Likimas - tarsi maža smėlio
audra, nuolatos keičianti kryptį. Tu pasuki j vieną pusę, bet ji pasiveja. Tu
dar sykį pakeiti kryptį, bet audra ir vėl prisitaiko. Vis blaškaisi, lyg
auštant šoktum su mirtimi nelaime pranašaujantį šokį. Kodėl? Nes ši audra nėra
kažkas, atklydęs iš toli, kažkas, su tavimi nesusijęs. Ji - tai tu. Kažkas,
slypintis tavo viduje. Tad tau telieka pasiduoti, žengti tiesiai į sūkurį,
užsimerkti ir užsikimšti ausis, kad vidun nepatektų smėlio, ir pamažu eiti. Ten
nešviečia saulė, nėra mėnulio, krypties, laiko jausmo. Tik smulkus baltas
smėlis, tarsi į dulkes pavirtę kaulai, verpetais besisukantys į dangų. Štai
tokia smėlio audrą turi įsivaizduoti.
Mes gyvi tik atsitiktinių susitikimų
dėka.
Turi su tuo susitaikyti. Yra
daugybė dalykų, apie kuriuos nė nenutuoki.
- O jūs kas būsite?
- Pamiršau, -pasakė katinas.
Turėjau vardą, tikrai žinau, kad turėjau, bet man jis buvo nereikalingas, todėl
visiškai iškrito iš galvos.
- Suprantu. Lengva pamiršti tai,
ko nebereikia. Nakata irgi taip galvoja, - kasydamasis galvą, pasakė
senukas.
Grįžtu į skaityklą, susmunku ant
sofos ir pasineriu į Arabijos naktis. Lėtai, tarsi kine, mane supantis pasaulis
išnyksta. Esu vienas su knyga. Mano
mėgstamiausias jausmas.
Jau seniai jo sąmonės ribos
pleveno kaip drugeliai. Už jų buvo tamsi bedugnė. Retkarčiais jo sąmonė
išeidavo iš savo pačios ribų ir pakibdavo virš tos svaiginamos juodos bedugnės.
Tačiau Nakata nebijojo tamsos, kad ir kokia gili ji būtų. O kodėl turėtų? Neišmatuojamas
tamsos pasaulis, ta sunki tyla ir chaosas buvo seni jo draugai jo dalis. Nakata
tai gerai suprato. Tame pasaulyje nebuvo rašto, savaitės dienų, baisaus
gubernatoriaus, operos, BMW markės automobilių. Jokių žirklių ar aukštų
skrybėlių. Kita vertus, ten taip pat nebuvo nepaprastai skanaus ungurio ir
gardžių bandelių su pupelių įdaru. Ten galima rasti viską, bet ne detales. Dėl
tos priežasties ten nebūtina vieną dalyką keisti kitu. Nereikia ko nors šalinti
ar pridėti. Nebūtina galvoti apie sunkius dalykus, tereikia leisti sau viską
sugerti. Nakatai už tai nieko geriau negalėjo būti.
Atsimenu jos (mamos) kvapą,
prisilietimą, bet ne veidą.
Mes taip esame įstrigę kasdienybėje, kad praeities įvykiai, - kaip
senos užgesusios žvaigždės, - mums daugiau neberūpi. Kiekvieną dieną turime
galvoti apie labai daug dalykų ir tiek daug išmokti. Naujos mados, nauja
informacija, naujos technologijos, nauji terminai... Bet vis tiek, kad ir kiek
praeitų laiko, nesvarbu, kas tuo tarpu nutinka, kai kurių dalykų niekada
nepamiršime, kai kurių prisiminimų niekada neištrinsime iš atminties. Jie
amžinai lieka su mumis, lyg vertinimo kriterijai ateities įvykiams.
…jaučiu žmogaus galimybių ribas,
kad tobulybę galima pasiekti tik per neribotus trūkumus.
Žmonėms greitai nusibosta
dalykai, kurie nėra nuobodūs, o ne atvirkščiai. Tik pagalvok. Aš gal ir
turėčiau laisvo laiko, kad imčiau nuobodžiauti, bet ne kad pavargčiau. Dauguma
žmonių nemato skirtumo tarp šių dviejų dalykų.
Atsakomybė prasideda svajonėse.
Pažvelgus į tai iš kitos pusės, galima teigti, kad jei nesugebate įsivaizduoti,
negali būti jokios atsakomybės.
…gyvenime dauguma mūsų sprendimų
siaubingi.
- Šioje dėžėje turiu penkias
kates, ir visos jos yra iš to tuščio sklypo. Nauja partija. Ką tik sugautos,
tiesiai iš miškelio, taip sakant. Joms visoms suleidau į raumenis
paralyžiuojančių vaistų. Tai ne anestetikas - jos nemiega ir jaučia skausmą,
bet negali pajudinti nei priekinių, nei užpakalinių kojų. Netgi galvos. Taip
darau, nes nenoriu, kad imtų blaškytis. Perrėšiu peiliu joms krūtines,
ištrauksiu vis dar plakančias širdis, o po to nupjausiu galvas. Padarysiu tai
jūsų akivaizdoje. Telkšos klanai kraujo, o skausmas bus neįsivaizduojamas.
Pagalvokite, kaip skaudėtų, jei jus gyvą išskrostų ir išplėštų jūsų širdį! Tokį
pat skausmą jaučia ir katės, o skauda velniškai. Man gaila tų vargšų gyvulėlių.
Nesu šaltas, žiaurus sadistas, bet nieko negaliu padaryti. Skausmas yra
būtinas. Tokia taisyklė. O taisyklės čia visur, kur pažvelgsi. Darbas yra darbas. Turite vykdyti savo misiją. Atsikratysiu katėmis
viena po kitos ir galų gale pribaigsiu Gomą. Tad vis dar turite šiek tiek laiko
nuspręsti, kaip elgtis. Atminkite - arba aš nužudau kates, arba jūs nužudote
mane. Kito pasirinkimo nėra.
Užsimerkdamas, jei nematysite kas
dedasi aplinkui, nieko nepakeisite. Užsimerkdamas ir užsikimšdamas ausis, laiko
nesustabdysite.
Laimė yra tik viena, o nelaimė –
priešingai. Kaip sakė Tolstojus, laimė yra alegorija, tuo tarpu nelaimė – istorija.
Kartais gyvenime negali grįžti
atgal. Ir labai retai, kai negali gyventi toliau. O tuomet, mums belieka tyliai
susitaikyti. Štai kaip mes išgyvename.
Dabar pirmadienis, ir biblioteka
uždaryta. Bibliotekoje dažniausiai gana
tylu, bet tokią dieną, kai ji nedirba, čia tarsi laiko užmiršta žemė. O gal
vieta, kuri sulaikiusi kvapą tikisi, kad laikas ant jos nesuklups.
Būtų daug geriau, jeigu
sutelktumėte dėmesį į tai, ką mes darome gerai,
o ne į tai, ko negalime padaryti.
Bet vaizduotės neturintys žmonės
man kelia dar didesnį pasišlykštėjimą. Anot T. S. Elioto, tai tušti žmonės. Jie
užpildo vaizduotės trūkumą beverčiais dalykais, net nežinodami, ką daro. Šie
bejausmiai žmonės priremia tave lavina nieko nereiškiančių žodžių, mėgindami
priversti daryti, ko nenori.
Klaidas paprastai galima
ištaisyti. Kol turėsi drąsos jas pripažinti, viskas gali pasikeisti. Bet
nepakantūs, riboto intelekto, be jokios vaizduotės žmonės primena parazitus,
kurie neatpažįstamai pakeičia savo šeimininką, formą ir toliau tarpsta. Jie -
beviltiški, ir aš nenoriu, kad tokie žmonės čia lankytųsi.
Reikia saugotis žmonių, kurie
atrodo normalūs ir gyvena normalų gyvenimą.
Manau, turi teisę gyventi, kaip
nori. Ar tau penkiolika ar penkiasdešimt vieneri – nejaugi tai svarbu? Gaila,
bet visuomenė su tuo nesutinka.
Ne žmogus pasirenka likimą, bet
likimas žmogų. Tai graikų dramose vyraujanti pasaulėžiūra. O tragedijos esmė,
anot Aristotelio, - o tai gana ironiška, -slypi ne pagrindinio veikėjo
silpnybėse, bet jo gerume.
Tačiau ironija padeda žmogui
augti, subrandina jį. Tai išsigelbėjimas aukštesniu lygiu, kur galima rasti
visuotinę viltį. Štai kodėl net šiais laikais mėgstamos klasika laikomos graikų
tragedijos. Pasikartosiu, bet viskas gyvenime yra metafora.
Teorija - tai kovos laukas tavo galvoje.
Tarp penkiolikos ir šešiolikos
metų yra didelis skirtumas.
Ugnikalnis ramus jau daugelį
metų. Vienas vienatvės sluoksnis po kito, tarsi minkšto purvo raukšlės.
Užtenka pažvelgti į šią laimingą
šypseną, pastebėtumėte tą gražų taką, kuriuo turi eiti laiminga širdis.
Dar gyvi žmonės gali tapti
vaiduokliais.
Turint šį fizinį kūną, netobulą
talpyklą, man svarbiausia išgyventi dar vieną dieną. Tai gali būti paprasta
arba labai sunku. Kaip pažiūrėsi. Bet kuriuo atveju, jei viskas gerai sekasi,
tai nėra didelis pasiekimas. Niekas man už tai atsistoję griausmingai neploja
ir panašiai.
Man nepatinka ta talpykla,
kurioje turiu lindėti. Niekada nepatiko. Tiesą sakant, aš jos nekenčiu. Savo
veido, rankų, kraujo, genų... Nekenčiu visko, ką paveldėjau iš tėvų. Labiausiai
norėčiau visa tai pamiršti, pavyzdžiui, pabėgdamas iš namų.
- Kafka, ką matai lauke?
Žvilgteliu pro langą.
-
Matau medžius, dangų ir kelis debesis. Medžių šakose tupinčius
paukščius.
- Nieko neįprasta, tiesa?
- Tiesa.
-
Bet jei žinotum, kad rytoj to neišvysi, viskas staiga taptų ypatinga ir
brangu, ar ne?
- Manau, kad taip.
- Ar kada nors apie tai
pagalvoji?
- Taip.
Ji nustemba. -Kada?
- Kai esu įsimylėjęs, - sakau.
Ji vos šypteli ir vis dar
abejoja, tad pagalvoju, koks gaivus vanduo, kai kažkas juo vasaros dieną
pašlaksto duobelę.
- Ar esi įsimylėjęs? - paklausia
ji.
- Taip.
Netikėtas atradimas peržengia
kasdienybės ribas. Gyvenimas be netikėtų atradimų – ne gyvenimas. Jums dabar
reikia pereiti nuo proto, kuris stebi,
prie proto, kuris veikia.
Lūpose dar matyti šypsenos
pėdsakai.
Visi žodžiai išnyko laiko
tuštumoje, be garso kaupdamiesi vulkaninio ežero tamsiame dugne.
Tuščia biblioteka ryte man
kažkodėl išties patinka. Čia tyliai ilsisi visi įmanomi žodžiai ir mintys.
Ilgiausiai išgyvena tie, kurie
stato aukštas tvirtas tvoras. Tu neigi tokią tikrovę ir pats rizikuoji būti
ištremtas į tyrlaukius.
Pasaulyje būtų visiška sumaištis,
jei visi būtų genijai. Kažkas turi budėti, rūpintis reikalais.
Mes visi mirštame ir virstame
dulkėmis, bet tai nutinka dėl to, kad visas pasaulis sukurtas ant griūčių ir
praradimų. Mūsų gyvenimai – tik šio pagrindinio principo šešėliai. Sakykime,
pučia vėjas. Jis gali būtio stiprus, smarkus, arba labai švelnus. Tačiau bet
koks vėjas galų gale nurimsta. Jis neturi formos. Tai tik oro gūsis. Atidžiai
klausykis, ir suprasi metaforą.
Žiūrėti rimtai į beprotiškus
dalykus – tikras laiko švaistymas.
Geriau jau nieko negalvoti, nei
veltui sukti galvą.
Aš – sąvoka, supratote? Są-vo-ka!
Prisiminimai sušildo iš vidaus.
Tačiau kartu drasko į gabalus.
Jis jautėsi taip, tarsi širdis
būtų išdžiuvusi.
Praeitis – tarsi sudužusi lėkštė.
Tau niekada nepavyks vėl suklijuoti šukių.
Daugelį metų tas klausimas buvo
iki baltumo įkaitusi liepsna, kuri degino mano širdį, graužė mano sielą. Su
manimi turėjo būti kažkas išties negerai, jei mama liovėsi mane mylėjusi. Kas
manyje buvo iš prigimties suteršta? Ar aš gimiau tik tam, kad visi nuo manęs
nusisuktų?
Sunkiai einu toliau. Žingsniuoju
sąmonės krantais. Sąmonės bangos atsirita, vėl grįžta atgal, palieka kažkokius
užrašus, tačiau taip pat greitai atrieda naujos bangos ir juos ištrina. Mėginu
perskaityti, kas parašyta tarp vienos ir kitos bangos, bet nesėkmingai, nes
naujoji banga visa nuplauna. Lieka tik mįslingos nuotrupos.
Pagalvė kvepia kaip saulės šviesa
– tai brangus kvapas.
Biblioteka tvarko atsiminimus.
Negyvi žodžiai.
Įstrigau tarp dviejų tuštumu.
- Visi prarandame ką nors sau
brangaus. Prarastos progos,
prarastos galimybės, jausmai, kurių niekada nesusigrąžinsime. Štai ką reiškia
būti gyvam. Tačiau mūsų galvose yra mažas
kambarys, kur mes saugome prisiminimus. Jis primena knygų saugyklą šioje
bibliotekoje. O norėdami suprasti, ką jaučia mūsų širdis, turime nesiliauti
gaminę naujas nuorodų korteles. Retsykiais turime nuvalyti dulkes, įleisti
gryno oro, pakeisti vandenį gėlių vazose. Kitaip tariant, tu amžinai gyvensi savo bibliotekoje.
Laikas tave prislegia kaip senas,
neaiškus sapnas. Tu nesiliauni judėjęs, mėgindamas prasprūsti. Tačiau net jeigu
nueitum į pasaulio kraštą, negalėtum išsigelbėti. Bet vis tiek turi ten nueiti
– į pasaulio kraųtą. Kažko negalėsi padaryti, jei ten nenukeliausi.
Aš Murakami pradėjau nuo "Avies medžioklės", kažkur perskaičius, kad tai japoniškas Stivenas Kingas. Ir irgi užsikabinau ilgam :)Dabar dar likę "1Q84" visos trys knygos...
AtsakytiPanaikintiIr dar toks vienas įdomus dalykas - kažkokiam interviu Kristina Sabaliauskaitė kalbėdama apie savo pirmos knygos rašymą, užsiminė, kad apie rengiamą knygą nuomonės pasiteiravo vieno draugo užsieniečio, pastarasis patarė leisti knygą tik toje leidykloje, kuri leidžia Murakamio knygas. Rašytoja tik tada pasidomėjo kas Lietuvoje išleido šio japono rašytojo knygas, ir buvo maloniai nustebinta , kad pasirinko teisingą leidyklą :)