Gėlės Aldžernonui
Daniel Keyes
((Kaunas: Trigrama,
2009, 357 p
Nuo pat vaikystės
Čarlis prisimena troškęs būti protingu. Tai – protiškai atsilikusio vaiko,
dabar – jaunuolio svajonė. Svajonė, kuri tampa realybe. Ilgai triūsę, ieškoję
metodo, išbandę jį su peliuku, kurio vardas ir paminėtas knygos pavadinime –
Aldžernonu, mokslininkai pasiūlo
vienintelę ir pirmąją galimybę išbandyti jų sukurtą poveikį intelektui. Pakankamai
paprastos operacijos dėka niujorkietis Čarlis tikisi patirti visus gyvenimo
malonumus, staiga tapęs protingu.
Būti protingu – gera,
malonu. Tačiau…. Įgytas protas nėra tolygus jausmų stabilumui, emocijų
išraiškos, bendravimo gebėjimui. Žmogus, per trumpiausią laiką tapęs
protingiausiu, nesugeba suvaldyti ne tik savo emocijų, tačiau, didžiausią
problemą kelia jo aplinka: pažįstami, bendradarbiai, tie patys mokslininkai. Buvę
artimieji – ignoruoja, jaučia priešiškumą, bei… mirtinai jo bijo. Ir protas to
paveikti negali. Net ir būdamas protingas, Čarlis jaučia, jog vis dar yra
pagrindinis „atrakcionas“ net ir mokslininkų suvažiavime.
Ar žemo intelekto žmogus
tampa žmogumi tik tapęs protingesniu? Ar tai, jog mes nežinome kas vyksta jo
viduje, ką iš tiesų jis jaučia, ko trokšta, ir kodėl elgiasi būtent taip, daro
jį žemesniu individu už „protinguosius“? Ar reikia įtikinėti (tyrinėti), jog ir
žemo IQ žmonės turi savo jausmus, prisiminimus, tėvus, gyvenimą. Ar šie dalykai
įgyjami tik su protu?
Knygoje per vieną
žmogų, vieno žmogaus troškimą ir jo svajonės išsipildymą, parodomi keletas aspektų:
proto galia asmeniniam gyvenimui patobulinti, galia jausmų išraiškai, visuomenės požiūris į
menko proto asmenis, bendravimas darbinėje, asmeninėje aplinkoje su tokiu
asmeniu, menko proto žmonių poreikiai (draugystei, bendravimui su priešingos
lyties atstovais), šeimos santykiai – tėvų požiūris į savo apsigimėlį vaiką…. Būtent
bendravimas su tėvais man paliko liūdniausią įspūdį: kai Čarlis nori susitikti
savo tėvus, kurie jo atsisakė, ir jiems pasirodyti, jog pagaliau tapo toks,
kokio jie norėjo, staiga tapo neįveikiama misija. Kartais skausminga suvokti,
jog būti protingu yra per sunku.
Kas atsitinka, kai
staiga viskas apsiverčia: menko proto asmuo tampa protingesnis už visus mus,
kurie jo gailėjo, kurie tyčiojosi, kurie dėjosi jo draugais? Ar didžioji –
protingoji (dabar buvusi protingoji) žmonijos dalis gebės priimti tokius
pokyčius? Klausimą galima paversti visiška katastrofa – įsivaizduokite savo
jausmus, jei staiga sliekai (arba … (vieta
fantazijai)) pasiskelbtų protingesniais už Homo sapiens.
"Moksliniame" labirinte surinktos mintys:
Kaip keista: dori, supratingi
žmonės, kurie nežemintų žmogaus, gimusio be rankų, kojų ar akių, nė kiek
nesusimąstydami tyčiojasi iš žmogaus, kuris gimė menko proto. (p.231- 232)
Tokią daugybę dalykų
sužinojau, tiek kalbų išmokau, bet visa, ką įstengiau pasakyti jai, stovinčiai prieangyje
ir spoksančiai į mane, buvo „Maaam“. Lyg koks alkanas ėriukas prie tešmens. (p.
301)
Dabar suprantu: viena
iš svarbių priežasčių studijuoti koledže ir gauti išsilavinimą yra ta, kad
sužinotum, jog tai, kuo tikėjai visą gyvenimą, yra netiesa, ir kad viskas nėra
taip, kaip atrodo iš pažiūros. (p. 86)
Net fantazijos
pasaulyje turi būti taisyklių. (p. 93)
Aš sumišęs.
Nesusigaudau ką žinau. (p. 93)
Turėk kantrybės. Nepamiršk: per kelias savaites tu pasiekei tiek, kiek kiti per visą gyvenimą. Tu
nelyginant didžiulė kempinė, gerianti į save žinias. Netrukus tu imsi
įžvelgti ryšius tarp visa ko, pamatysi, kaip tarpusavyje susiję atskirų mokslų
pasauliai. (p.94)
Esu panašus į žmogų, kuris visą gyvenimą snūduriavo, o dabar
bando išsiaiškinti, koks buvo prieš atsibusdamas. Viskas atrodo keistai – lyg
sulėtintame filme ir neryšku. (p. 99)
Aš esu žmogus – vyras – ir negaliu būti gyvas vien knygomis,
įrašais ir elektroniniais labirintais. (p.111)
Dabar jie man atrodo visai kitokie, ir koks kvailys buvau,
kad anksčiau žiūrėjau į profesorius kaip į proto milžinus. Jie tik žmonės – ir
jie bijo, kad visas pasaulis tai sužinos. (p.116)
Tu – nebe tas Čarlis, kuris atėjo čia prieš septyniolika
metų ir net ne tas Čarlis, koks buvo prieš keturis mėnesius. (p.123)
Jiems buvo nepakeliama į mane žiūrėti. Dėl manęs jie visi
jautėsi nesmagiai. (p.124)
Pasakysiu tau kodėl. Todėl,
kad staiga pasidarei didelis ponas, visažinis, išminčius! Dabar esi tikras vunderkindas,
proto bokštas. Visada su knyga, visada žinai atsakymus į visus klausimus. Tai štai:
kai ką tau pasakysiu. Manai esąs geresnis už mus visus? Tada šiaušk kur kitur.
(p. 125)
[..]
Tu kaišioji čia savo
sumanymus ir siūlymus, todėl mes atrodome kaip pulkelis mulkių. Bet aš tau kai
ką pasakysiu. Man tu vis dar esi nevisprotis. (p.125)
Taip reagavo ir kiti.
[…] kol jie galėjo iš manęs juoktis ir šalia manęs rodytis esą protingi, viskas
buvo gerai, bet dabar jie jautėsi esą niekingesni už silpnaprotį. Pradėjau suprasti:
aš stulbinamai išaugau, todėl jie susitraukė, o jų trūkumai dabar buvo matyti
kaip ant delno. Aš juos išdaviau, ir už tai jie manęs nekentė. (p. 126)
Nė vienas nedrįso
pažiūrėti man į akis. Vis dar jaučiu tą priešiškumą. Anksčiau jie juokėsi iš
manęs, nes niekino laikydami visiems nuobodulį varančiu nemokša; dabar jie
nekentė manęs už tai, kad daug žinau ir suprantu. (p. 127)
Tas įgytas protas
įvarė pleištą tarp manęs ir visų žmonių, kuriuos pažinojau ir mylėjau, išvijo
mane iš kepyklos. Dabar esu vienišesnis negu kada nors anksčiau. Įdomu, kas
nutiktų, jei Aldžernoną vėl įkištų į narvą su kitomis pelėmis. Ar jos jį
užsipultų? P. 127)
Tai štai kaip žmogus
ima save niekinti: jis supranta darąs blogai, bet neįstengia liautis. (p.128)
Aš – tarsi gyvūnas,
kurio nebeįleidžia atgal į mielą, saugų narvą. (p. 131)
Ironija: atsidūriau kitoje intelekto tvoros pusėje. (p. 134)
Aš pernelyg užsiėmęs:
mąstau, skaitau, analizuoju save, stengiuosi suprasti, kas, koks žmogus aš esu….
(p. 134)
Dabar suprantu, iš kur
atsirado iš pradžių taip visus stebinusi mano motyvacija tapti protingam. Rožei
Gordon (Čarlio mamai) tas dalykas nedavė ramybės dieną naktį. Jos baimė, jos
kaltės jausmas, jos gėda, kad Čarlis silpnaprotis. Jos svajonė kažką pakeisti. Ir
ją nuolatos graužė klausimas: kas dėl to kaltas, ji ar Matas (Čarlio tėtis) ? Tik
tada, kai Norma (Čarlio jaunesnė sesutė)
įrodė, kad ji gali turėti normalių vaikų ir kad aš esu apsigimėlis, jinai
liovėsi bandžiusi mane pakeisti. Bet manau, aš niekada nenustojau troškęs būti
protingas vaikas, kokio norėjo jinai, nes man reikėjo, kad ji mane mylėtų. (p.
169)
… daro tą pačią klaidą
kaip kiti, kai žiūrėdamas į silpnaprotį juokiasi nesuprasdami, kad jis irgi
turi žmogiškų jausmų. (p. 169)
Tiesiog tu gana
greitai padarei didžiulę pažangą. Dabar turi nepaprastą protą, kurio neįmanoma
išmatuoti. Per tą laiką tu įgijai daugiau žinių, negu dauguma žmonių įgyja per
visą ilgą gyvenimą. Bet tu esi vienpusiškas. Tu daug žinai, daug matai. Bet tu
neišsiugdei supratingumo ar pakantumo. Vadini juos sukčiais, bet ar katras iš
jųdviejų kada nors teigė esąs tobulas, antžmogis? Jie – paprasti žmonės, o tu –
genijus. (p. 177-178)
Gebėjimas išmokti –
keistas dalykas: kuo toliau, tuo aiškiau matau, kad niekada net nežinojau apie
jo egzistavimą. Dar neseniai kvailai maniau, kad galiu išmokti visko – įsigyti visas
pasaulyje esamas žinias. Dabar tikiuosi tik įstengsiąs sužinoti, kad esama
tokio dalyko kaip visos žinios pasaulyje ir įgyti vieną jų kruopelę. (p. 179)
Aš esu žmogus, asmenybė – turintis tėvus,
prisiminimų ir praeitį – ir toks buvau dar prieš tai, kai nuvežėte mane į tą
operacinę! (p. 188)
-
Ar aš
tikrai jus iš kažkur pažįstu?
-
Ne. …
Kaip galėjau jam pasakyti? Ką turėjau jam pasakyti? Štai, pažiūrėk į mane,
aš esu Čarlis, sūnus, kurį nurašei? Nesakau, kad smerkiu tave už tai, bet
pažiūrėk į mane – dar niekad man taip gerai nesiklojo. Išbandyk mane. Užduok klausimų.
Moku dvidešimt kalbų, gyvų ir mirusių; puikiai moku matematiką ir rašau koncertą
fortepijonui, dėl kurio mane prisimins dar ilgai po to, kai manęs nebebus. (p.
218)
Man reikėjo jo pritarimo, kad jis nušvistų iš pasitenkinimo kaip kadaise,
kai išmokau užsirišti batus ir užsisagstyti nertinį. (p. 218)
Buvau ne jo sūnus. Čia buvo kitas Čarlis. Protas ir žinios mane pakeitė,
tad jisai jus man apmaudą - kaip ir buvę
bendradarbiai kepykloje – nes išaugau ir taip[ jį sumenkinau. To aš nenorėjau.
(p. 219)
-
Mes negalėjome valdyti, kas darosi su tavo
asmenybe, ir tu iš malonaus protiškai atsilikusio jaunuolio virtai pasipūtusiu,
vien apie save galvojančiu, antisocialiu šunsnukiu.
-
Bėda ta, kad jums reikėjo tokio, kurį būtų
galima padaryti protingą, bet toliau laikyti narve ir demonstruoti, kai reikia
nusiskinti laurus, kurių jūs trokštate. Bet čia esama kliuvinio – aš esu
žmogus. (p. 286)
Tavo genialumas
sugriovė tavo tikėjimą pasauliu ir kitais žmonėmis. (p.288)
Intelektas ir
išsilavinimas, į kuriuos neįdėta žmogiškos meilės, yra ničnieko verti. (p. 288)
Bet dažniausiai žinių
ieškoma iš noro rasti meilę. Teigiu jums kaip hipotezę: intelektas be gebėjimo
duoti ir priimti meilę veda prie protinio ir dorovinio nuosmukio, neurozių ir
gal net psichozių. (p.288)
Dirbtinai padidintas
intelektas nyksta greičiu, tiesiogiai proporcingu padidėjimui. (p. 294)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
papasakok ką manai...