Šagrenės oda / Onoré de Balzac.
- Kaunas: Obuolys, 2011 - 446 p.
Onorė de Balzakas - žmogus, beveik fanatiškai atsidavęs
literatūrai, viename iš savo romanų – „Šagrenės
oda“, pasiūlė maloniausią mirties
būdą.
Posakis „La peau de chagrin“ (šagrenės oda) - reiškia viską,
kas neišvengiamai mažėja naudojant. Taip ir pats žmogus tam tikra prasme mažėja
(nyksta) naudodamas jam priskirtą gyvenimą. O jei esi pasiryžęs mirti, kaip
pagrindinis romano herojus – ar nepasinaudosi galimybe mirtį pasitikti pragyvenęs
taip, kaip iki šiol tesvajojai? Ar įmanoma atsisakyti nuostabiojo odos
talismano, pildančio visus tavo troškimus?
"Jam priklausė pasaulis, jis
galėjo viską ir nieko daugiau nebenorėjo." (p.289)
Ar įmanoma žmogui pasiekti tokį lygį, kai išsibaigia visi
norai, kai turi visa, ko trokšti, kai jau nebežinai apie ką dar gali svajoti?
Argi neišsenkamas žmogaus troškimų šaltinis? Onorė de Balzakas pateikia
gyvenimą, kuriame troškimai pildosi proporcingai sutrumpindami gyvenimo trukmę.
Ilgai ir laimingai gyventi šiame romane neįmanoma neapribojant savo laimės,
nepažabojant laimės suvokimo, požiūrio į pasitenkinimą gyvenimu.
Galbūt ne veltui rašytojas, gerėjęsis prancūzų kalba, taip
pavadino šį romaną – pateikdamas dviprasmybes: Šagrenė – Chagrin – prancūziškai taip pat reiškia ir rūpestis, sielvartas. Argi ne troškimai sielvartą ir atneša? Žmogus
sielvartaus nepaisant išsipildys jo troškimai, ar ne.
Skaitant šį romaną tiesiog šiurpuliukai per odą bėgiojo…
Skaičiau ir gėrėjausi. Tai buvo lyg poezija plačiose eilutėse. Sakiniai liete
liejosi, pildė ir sekė vienas kitą. O senienų krautuvėlės aprašymas
nenutrūkstamu vienu sakiniu net per kelis puslapius, skambėjo lyg muzika mano
sielai. Ne, neprailgo ir neatsibodo, norėjosi mėgautis ir stebėtis. Ir
apgailestauti, jog nemoku prancūzų kalbos – įsivaizduoju koks malonumas būtų
skaityti originalą!
Keliama ne tik norų, troškimo išsipildymo kainos problema, bet ir visuomenės požiūris į beturčius ir turtais aptekusius aukštuomenės atstovus; meilės iš jausmo ir meilės, vedybų, kaip verslo - nes iš išskaičiavimo, problema; be to - įtakos darymas aplinkiniams vien dėl didesnio sū (pinigų) kiekio kišenėse; talento pastatymas prieš nuobodžiaujančią ir
aukso nuvargintą minią, o savavališkas mirties troškimas pastatomas prieš vaisingą viltį, kur lošėjų skaidrios akys blanksta įdubusiuose ir pajuodusiuose skruostuose ....
Šagrenės odoje įspaustos mintys:
Išsipagiriok iš savo aukso, milijonieriau. (p.281)
Koks lengvas turi būti nešulys to, kuris vejasi laimę!(p.150)
Jeigu aš jiems atidengčiau savo galią, jie imtų dievinti mano kosulį! (p.398)
Kaip reikia būti nelaimingam, kad susilauktum gailesčio,
kaip reikia būti silpnam, kad sužadintum simpatiją, ir kaip liūdnam, kad
išjudintum sielas šioje salėje, kur skausmas turi būti nebylus, kur vargas turi
būti linksmas, o nusiminimas padorus? (p. 16)
… žmonių pavidaluose įsikūniję ir kančių užgrūdinti demonai
– lošėjai…. (p. 17)
…suglamžę gyvenimą lyg
servetėlę po pietų… (p.72)
Jis turėjo visus privalumus, kuriuosi tik leido
turėti jo trūkumai. (p.73)
…liežuvavimas tyliai pakėlė
savo gyvatės galvutę ir prakalbo fleitiniu balseliu…(p.80)
Nekaltumo žavesys dar
tebežydėjo lepiuose ir dailiuose jo veido bruožuose, jo šviesiuose, iš
prigimties garbanotuose plaukuose, kad net kortų dalytojas ir lošyklos tarnai
pajuto šiurpą. Sprendžiant iš veido, jam tebuvo dvidešimt penkeri metai, ir jo
ydingumas, atrodė, buvo atsitiktinis. Jaunystės skaidrumas jame tebekovojo su
pražūtingu gašlumu. Tamsybė grūmėsi jame su šviesa, nebūtis su gyvenimu,
keldama drauge kažkokį žavingumą ir pasibaisėjimą. Jaunikaitis atrodė lyg
netekęs spindėjimo angelas, paklydęs savo kelyje. Todėl visi tie įgudę ydų ir
nedorybių garbintojai, panašiai kaip bedantę senė, kuri gailisi gražios mergaitės,
pamačiusi, kad ji pradeda ištvirkauti, vos nesušuko įėjusiam: „Eikite iš
čia!" (p. 18)
Savižudybėje glūdi kažkas
didinga ir siaubinga. Daugeliui žmonių parpulti nepavojinga, kaip nepavojinga
kristi vaikams iš taip neaukštai, kad jie negali susižeisti, tačiau jei palūžo
didelis žmogus, vadinasi, jis krito iš
labai aukštai, buvo iškilęs iki dangaus ir pamatė nepasiekiamą rojų.
Nepermaldaujami turi būti uraganai, kurie mus verčia prašyti dvasios ramybės iš
pistoleto nasrų. Kiek jaunų talentų, suvarytų į palėpes, tarp milijonų gyvų
būtybių vysta ir žūsta ištirpę nuobodžiaujančios ir aukso nuvargintos minios
akivaizdoje, nes nėra draugo, trūksta guodžiančios moters. Apie tai pagalvojus,
savižudybė įgyja milžinišką mastą. Tik vienas Dievas žino, kiek sumanymų, kiek
nebaigtų eilėraščių, kiek nusiminimų, kiek prislopintų šauksmų, kiek bergždžių
mėginimų, kiek nesubrandintų šedevrų telkiasi tarp savavališkos mirties ir vaisingos vilties, kurios balsas šaukė
jaunikaitį į Paryžių. Kiekviena
savižudybė - tai prakilni melancholijos poema.(p. 21-22)
Miręs jis kaštuotų
penkiasdešimt frankų, o gyvas tebuvo
talentingas žmogus, be užtarėjų, be draugų, be čiužinio ir be pastogės - tikras
socialinis nulis, nenaudingas valstybei, kuri juo visai ir nesirūpino. Mirti
vidurdienį jam pasirodė negarbinga, tad nutarė mirti naktį, kad visuomenei,
kuri neįvertino jo gyvenimo didybės, tepaliktų neatpažintas lavonas. (p.24)
Žmonės ir įvykiai yra
niekis. Tiktai politikoje ir filosofijoje yra principai ir idėjos. (p.85)
…. nesuprantamų kaprizų bjaurumas kaitaliojasi
su grožiu. (p.28)
Kad nusikratytų
erzinančiais fizinio pasaulio poveikiais savo sielai, jis pasuko į senienų
krautuvę norėdamas suteikti maisto savo pojūčiams arba, derėdamas meno dalykus,
sulaukti čia nakties. Kitaip tariant, tai reiškė paimti ką nors dėl drąsos,
paprašyti stiprinančio gėrimo, kaip daro vedami į ešafotą nusikaltėliai,
nepasikliaunantieji savo jėgomis, bet, jausdamas greit mirsiąs, jaunuolis
valandėlei įgavo tokį pasitikėjimą savimi, kaip hercogienė, turinti du
meilužius, ir žengė į retenybių krautuvę laisva veido išraiška ir sustingusia
šypsena, kokia esti būdinga girtuokliams. O iš tikrųjų ar nebuvo jis girtas nuo
gyvenimo ar galbūt nuo mirties? (p. 28-29)
Jei norčiau prarasti garbę,
tai nesiskirčiau su gyvenimu. (p.52)
-
O gal sergate
pinigų neturėjimu? Norite nuo sosto nuversti nuobodulį? Pagaliau kokia klaida
skatina jus mirti?
-
Neieškokite
mano mirties akstino tose banaliose priežastyse, kurios daugumą stumia prie
savižudybės. Kad nereikėtų jums atskleisti negirdėtų kančių, kurias sunku
išreikšti žmonių kalba, aš pasakysiu tik, kad atsidūriau giliausiame, bjauriausiame,
skurdžiausiame skurde. Ir, - pridūrė jis balsu, kurio laukinis išdidumas
prieštaravo ankstesniems žodžiams, - nesirengiu maldauti nei pagalbos, nei
paguodos. (p.52)
-
[…]
-
Nespirdamas
jus mane maldauti, neversdamas jus nurausti, neduodamas jums nei prancūzų
santimo, nei Levanto parato, nei Sicilijos tareno, nei vokiečių helerio, nei
rusų kapeikos, nei škotų fartingo, nei vienos sestercijos, nei vieno obolo
senojo pasaulio, nei vieno piastro naujojo pasaulio, nesiūlydamas jums nieko
nei auksu, nei sidabru, nei variu, nei popieriumi, nei banknotais, noriu jus
padaryti turtingesniu, galingesniu ir įtakingesniu už kokį nors konstitucinį
karalių! (p.52-53)
Ar galima sustabdyti gyvenimo srovę? Ar skirstė kas nors mirtį
dalimis? Prieš įeidamas į šį kambarį, jūs buvote nutaręs nusižudyti, bet staiga
jus sudomina kažkokia paslaptis, atitraukia nuo minties apie mirtį. Vaike! Argi
bet kuri jūsų gyvenimo diena nepasiūlys jums dar įdomesnės mįslės negu ši? […] Aš keliais žodžiais atskleisiu didelę
žmogaus gyvenimo paslaptį. Žmogus eikvoja save dviem instinktyviai atliekamasi
veiksmais, nuo kurie išsenka jo egzistencijos šaltiniai. Du veiksmažodžiai išreiškia
visus tų dviejų mirties priežasčių pavidalus: NORĖTI ir GALĖTI. Tarp tų dviejų
žmogaus veiklos ribų yra viena formulė, kurios laikosi išminčiai ir kuriai aš
esu dėkingas už savo laimę ir ilgą gyvenimą. Norėti – mus degina, o galėti –
ardo, bet ŽINOTI palieka mūsų organizmą amžinai ramybės būvyje. Taigi geidimas
arba norėjimas manyje negyvi, užmušti minties, judėjimas arba galėjimas
pasireiškia natūraliu mano organų veikimu. Trumpai tariant, aš savo gyvenimą
įdėjau ne į širdį, kuri gali palūžti, ne į pojūčius, kurie atbunka, bet į
smegenis, kurie nesusidėvi ir viską išgyvena. Nesaikingumas nėra palietęs nei
mano dvasios, nei kūno. (p.58-59)
Pagaliau aš viską pasiekiau, nes mokėjau viską
niekinti. (p.59)
…nes juk skausmas galbūt tėra tik audringas
pomėgis. Kas galėtų nustatyti tašką, kur gašlybė pavirsta skausmu ir kur
skausmas dar tebėra gašlybė? Argi pati gyviausia idėjinio pasaulio šviesa
neglamonėja žvilgsnio, kai švelniausia fizinio pasaulio tamsybė jį visada
žeidžia? Ar išmintis nekyla iš žinojimo? Ir kas yra beprotybė, jei ne norų ar galėjimo nenuosaikumas? (p. 61)
Šlovė – nenaudinga prekė. Brangiai kainuoja ir neilgai išsilaiko. Ar
ji nėra didžiųjų žmonių egoizmas, kaip laimė, kuri yra kvailių egoizmas? (p.87)
Žmogus –
juokdarys, šokąs ties bedugne. (p.89)
Išsimokslinimas – puiki nesąmonė! (p.89)
Duočiau šimtą sū
matematikui, kuris įrodytų pragaro buvimą algebros lygtimi. (p.100)
…apsiginklavusi
visagale silpnybe… (104)
Nuslopinti jausmus ir
sulaukti senatvės arba mirti jaunam, sutikus su aistrų kančia – štai mūsų
dalia. (p.118)
Tu verti mane abejoti Dievo
galybe, nes tavo kvailumas pralenkia Jo galybę. (p.119)
Aš visiškai nemokėjau
kalbėti nutylėdamas ir iškalbingai tylėti. (p. 141)
Nekliudyk man smerkti savo
gyvenimo. (p.142)
Deja, mums niekada nestinga pinigų įgeidžiams, mes ginčijamės tik dėl
naudingų arba būtinų dalykų kainos. Šokėjoms svaidome auksą nerūpestingai
ir deramės su darbininku, kurio uždarbio išmokėjimo laukia išalkusi šeima.
(p.172)
Kunigai, teisėjai ir moterys niekada
nenusirengia paskutinių savo drabužių. (p.192)
Prietaras dažnai esti ne
kas kita kaip viltis. (p.229)
Aš mylėjau ją kaip vyras,
kaip mylimasis, kaip menininkas – tuo metu, norint ją laimėti, reikėjo jos
nemylėti, koks pasipūtęs dabita, šaltas išskaičiuotojas ją gal ir būtų
nugalėjęs. Pati būdama tuščia, nenuoširdi, ji tikriausiai būtų supratusi
tuštybės kalbą, būtų leidusis apnarpliojama intrigos tinklais, ją būtų pavergęs
sausas ir šaltas vyras. (p.224)
Aš visada būsiu turtinga. Na,
o turint aukso, visada galima aplink save rasti jausmus, kurių reikia, kad mums
būtų gera. (p.225)
Laimė praryja mūsų jėgas, o nelaimė – dorybes. (p.259)
Niekas mūsų taip nesuriša,
kaip mūsų ydos. (p.263)
Padorioji visuomenė guja
lauk nelaiminguosius, lygiai kaip stiprios sveikatos žmogus šalina iš savo kūno
mirties pradus. Aukštuomenė bodisi kančiomis ir nelaimėmis, ji bijo jų, kaipo
ir užkrečiamosios ligos, ir niekada nesvyruoja, ką pasirinkti – kančias ar
ydas: yda – tai prabanga. (p.395)
Visų mokslų raktas yra
klaustukas. (p.404)
Pasigailėjimas – tai jausmas,
kurį žmogui sunkiausia pakęsti, ypač kai jis vertas pasigailėti. Neapykanta –
stiprinantys vaistai, ji padeda gyventi, įkvepia kerštą, bet gailesys žudo, jis
tik dar labiau padidina mūsų silpnumą. Tai blogis, vylingai lipšnus, panieka su
švelnumu, arba švelnumas su įžeidinėjimu. (p.428-429)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
papasakok ką manai...