Asmeninė mitologija: širšės,
Fabrikas, Aukojimo Stulpai, kaukolės…
Širšių fabrikas / Iain
Banks. - Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1999. - 220p.
Knyga, kurią skaityti yra kraupu.
Iki galo ištempiau tik dėl dviejų priežasčių: knygų iššūkio (pasižadėjimo visų
pirma sau), ir sakinio knygos aprašyme, jog viskas (t. y. esmė ir grožis) paaiškės tik knygos gale.
Tad ir laukiau, tikėjausi, kad knygoje vaizduojami žiaurumai bus kažkaip
pateisinti, paaiškinti. Nors neįsivaizduoju kas galėtų pateisinti tokius
žiaurius vaiko (paauglio) žaidimus, susikurtus nepaaiškinamus ritualus.
Savo gyvenimą ir jo ritualus,
labai savotiškus žaidimus, kasdienybę pasakoja septyniolikmetis Frensis. Tai,
kad jis nužudė vieną, vėliau – antrą, tada – dar vieną žmogų, jis pasako
tiesiog taip, lyg pasakotų ką valgęs pusryčiams, nes ši „veikla“ – tik dėl visuotinės
(lyčių) „lygybės“. Visa šio berniuko šeima turi savų „įpročių“: vienas –
deginti šunis, kitas – mauti triušių kaukoles ant stulpų, sprogdinti, trečias – mintinai
žino kiekvieno namuose esančio daikto išmatavimus… Tiesiog – „įprasta“
šeimynėlė neįprastoje saloje. Be to - pagrindinis veikėjas gyvena lyg ir
nelegaliai – jis neturi jokių dokumentų, tėvas jį slepia nuo aplinkinių ir
niekas nežino jų giminystės ryšių. Galbūt akylesnis skaitytojas jau šioje
vietoje „užklius“ mintimis ir pajaus kažką įtartino, kas knygos pabaigoje ir
atveda į jo gyvenimo paslaptį…
Prievartai, gyvybės atėmimui,
silpnesniojo skriaudimui, gyvūnų padegimams, žudymams, kankinimas ar yra koks nors
pateisinimas? Net ir tai, kas atsiskleidžia pasakojimo pabaigoje, nepadėjo
pateisinti paauglio septyniolikmečio. Tai, ką sužino apie save, lyg ir turėtų
paaiškinti visą jo gyvenimą, to gyvenimo poelgius, mąstyseną, tačiau – manęs
tai neįtikino, ir nesugebėjo priversti pateisinti. Tik – taip, gyvenimas po
tokių „staigmenų“, naujienų tikrai apsiversti privalo. Tačiau šis apsivertimas
man irgi nuskambėjo kažkaip neįprastai, lyg štai, dabar jau viską paaiškinom: kas, kaip ir kodėl, ir tai išteisina visą žiaurią veiklą, žmogžudys tampa
nepakaltinamas (nejaugi?) … Galbūt kaip tik specialiai ir palikta daug vietos
skaitytojų interpretavimams, ir jų pačių gyvenimų apvertimui… Na, o gal tiesiog
– priimkime tai, kaip knygą, kaip pasakojimą ir tiek…
Žadėtasis širšių fabriko grožis man taip ir liko paslaptis. Esmė jo buvo
atskleista, bet dėl grožio – drįsčiau suabejoti. Nes tai, kas yra pradinis
žudynių įrankis, kad ir prie altoriaus įrengtas, vis vien savo esmės nepagražina ir nepateisina.
Fabrike aukotos mintys:
Išmokau gyventi be kitų
žmonių draugijos, taigi man nei šilta, nei šalta dėl jų kalbų.
Esu per storas. Tai nėra
taip jau blogai ir tai ne mano kaltė, bet vis vien aš neatrodau taip, kaip
norėčiau atrodyti. Rubuilis. Stiprus ir geros formos, bet vis tiek pernelyg
apkūnus. Noriu būti niūrus ir grėsmingas. Taip ir turėčiau atrodyti, jei man
nebūtų nutikęs tas mažas nemalonumas. Pažiūrėjęs į mane, niekada nepasakytum,
kad nužudžiau tris žmones. Taip nesąžininga.
Neskaičiuojant tų
žmonių, kuriuos aš nužudžiau (visi jie buvo maždaug to paties amžiaus kaip ir
aš, kada tai įvyko), galiu paminėti bent tris mūsų šeimos narius, kurie
neįprastu būdu nukeliavo pas tą, ką įsivaizdavo esant savo kūrėju.
Mirtis visada jaudina,
visada priverčia tave suvokti, kad esi gyvas ir koks esi pažeidžiamas, tik lig
šiolei dar lydymas sėkmės. Bet kieno nors iš tavo artimųjų mirtis yra puikus
pasiteisinimas, leidžiąs tau kurį laiką pašėlioti ir daryti tai, kad kitais atvejais
būtų neleistina. Kokia palaima elgtis iš ties šlykščiai ir vis tiek būti
gaubiamam visuomenės simpatijos!
Praėjus porai metų nuo
tada, kai atsikračiau Blito, aš nužudžiau savo jaunesnįjį brolį Paulių – šįkart
dėl visai kitų, fundamentalesnių priežasčių, o dar po metų ėmiausi savo
mažosios pusseserės Esmeraldos – daugiau ar mažiau dėl kaprizo. Toks yra mano
skaičius šią dieną. Trys. Aš nieko nesu nužudęs keletą metų ir nebesirengiu to
daryti niekada. Tiesiog buvo toks mano gyvenimo etapas, kurį turėjau išgyventi.
Kiek suprantu, mes turim
tam tikrą bežodę sutartį, jog aš tylėsiu apie savo neoficialų egzistavimą, o
mainais galėsiu saloje daryti beveik viską, ką noriu, ir pirktis mieste beveik
viską, ko pageidauju.
Na, žmonės yra kvaili,
bet visa tai, rodos, turi daugiau bendro su nuotaikom, kaprizais ir oru nei su
kruopščiai apgalvotais argumentais. Jaučiu, kad panašūs dalykai dedasi ir mano
galvoje. Kartais mano mintys ir jausmai nesutaria vieni su kitais, taigi
nusprendžiau, kad turbūt mano smegenyse gyvena daugybė skirtingų žmonių.
Ceremonijos metu aš ištepiau
naujosios priemonės metalą, gumą ir plastiką ausų vašku, snargliais, krauju,
šlapimu, bambos pūkeliais ir kojų pirštų nagų sūriu, pakrikštijau ją šaudamas į
besparnę širšę, ropojančią per Fabriko ciferblatą, taip pat šoviau sau į
apnuogintą pėdą ir pasidariau mėlynę.
Kai kurios mano dalys manė, kad visa tai yra
nesąmonė, bet jos sudarė mažumą. Likusioji mano dalis žinojo, kad tokio
pobūdžio dalykas veikia. Ta dalis
suteikė man valdžią, padarė mane dalininku to, ką aš valdau, pavertė dalimi tos
vietos, kur esu. Tai padeda man pasijusti gerai.
Mano broliui Pauliui
buvo penkeri, kai jį nužudžiau. Man buvo aštuoneri. Praėjo daugiau nei dveji
metai po to, kai likvidavau Blitą pasitelkęs angį, ir tik tada pasitaikė proga
atsikratyti Pauliaus. Negali sakyti, kad aš jam asmeniškai linkėjau blogo;
paprasčiausiai jog jis negali likti. Žinojau niekada negalėsiąs išsivaduoti nuo šuns, kol Paulius yra čia.
Aš nužudžiau mažąją Esmeraldą,
nes jaučiausi turįs to imtis dėl savęs ir dėl viso likusio pasaulio. Mano
sąskaitoje jau buvo du vyriškos lyties vaikai, ir šitaip aš padariau
moteriškajai žmonijos daliai tai, ką būtų galima pavadinti statistine paslauga.
Jei iš tiesų man užteko drąsos laikytis savo įsitikinimų, mąsčiau, privalėjau
bent truputį pagerinti pusiausvyrą. Mano pusseserė paprasčiausiai buvo
lengviausias ir labiausiai į akis krintantis taikinys.
Vėlgi, aš asmeniškai nelinkėjau jai nieko pikta.
Vaikai nėra tikri žmonės, taigi jie nėra maži vyrai ir mažos moterys, tai
atskira rūšis, kuri taps vienais ar kitais savo laiku.
Nusprendžiau pamėginti
nužudyti Esmeraldą dar prieš jai ir jos tėvams čia atvykstant atostogų. […] Aš privalėjau tai padaryti. Tai buvo tarsi
rakštis, kažkas, kam negalėjau pasipriešinti. Tarkim, jei eidamas Porteneilio
grindiniu į išsikišusį akmenį netyčia nusimušdavau vieną kulną, turėdavau
nusimušti ir kitą, trenkdamas jį į ką nors lygiai taip stipriai, ir tik tada
pasijusdavau gerai. Tas pats būdavo, jei nusibrozdindavau į sieną ar žibintą
ranką – turėdavau kuo greičiau nusibraukti ir kitą ar bent jau įsidrėksi
nukentėjusiosios nagais. Taip ir panašiai stengiuosi palaikyti pusiausvyrą,
nors ir visai nenutuokiu kodėl. Tiesiog tai turi būti padaryta. Todėl privalau
atsikratyti ir kai kurių moterų, atsverti viršun pakilusią svarstyklių lėkštę.
Ant kopos, esančios
priešais salos centrą, radau negyvą žuvėdrą. Nukirtau jai galvą, o likusią kūno
dalį užkasiau greta vieno iš stulpų. Įdėjau tą pradėjusią dvokti makaulę į
polietileninį maišelį ir įkišau visa tai į Didįjį krepšį greta džiovintų galvų.
Mano priešas yra du kart
miręs, ir jis vis tiek priklauso man.
Abi lytis sugeba daryti
kai ką ypač gerai: moterys – gimdyti, o vyrai – žudyti.
Pasijunti sukrėstas,
išgirdęs, kaip apie tave pasakoja tai, ką galvojai apie save sąžiningiausiom
bei niekingiausio gyvenimo akimirkom. Lygiai taip pat – jautiesi pažemintas,
kai pagarsinama tai, apie ką galvojai viltingiausio ir nerealiausiom minutėm.
Mano asmeninė
mitologija, kurios pamatas – Fabrikas, buvo pakankamai lanksti, kad pripažintų
ką tik patirtą pralaimėjimą ir pasinaudotų juo kaip kelrodžiu į sėkmingą
sprendimą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
papasakok ką manai...