Maša, arba Postfašizmas
Jaroslavas Melnikas. - Vilnius : Alma littera, 2013. - 245p.
„Žmogus pirmąkart įgijo ramią sąžinę, nes jo laimė pagaliau liovėsi rėmusis kito žmogaus darbu.“ (p. 107)
Knyga paties autoriaus apibūdinama kaip aštraus siužeto,
šokiruojanti ir sukrečianti. O sukrečia joje tas faktas, jog visas ligšiolinis
jūsų gyvenimas pateikiamas kaip melas. Priverčiama suabejoti: pradžioje –
priverčiama ieškoti, siekti tiesos, vėliau – priverčiama suabejoti kas iš tiesų
yra tiesa, ir galiausiai – ko verta tiesa. Ar ji verta tiek, kad pakiltumėte iš
jaukaus guolio, patogaus gyvenimo, imtumėte keisti tai, prie ko esate įpratę, paliktumėte
saugią, aprūpintą, įprastą aplinką, imtumėte abejoti ne tik jus supančiais
žmonėmis, tačiau – suabejotumėt netgi savimi. Pateikiama mintis peržvelgti savo
gyvenimui – ar imtis veiksmų keisti įprastą, bet patogų gyvenimą, nors jis jus
jau ir „dusina“, ar pradėti „veltis“ į nežinią, neužtikrintumą, galimus pavojus
ir sunkumus? Ko imtis plintant žiniai, jog tai, kad save suvokiate kaip žmogų, gali
būti melas?!
Dviprasmiški jausmai.
Ką veikti su tiesa?
Kas įrodys, kad tiesa yra tiesa?
Kas turi teisę paneigti mano gyvenimą? Mano tėvų, senelių,
prosenelių gyvenimo būdą, jų perduotas žinias, tradicijas?
Viena vertus – kas
nori palikti jaukų, mielą, sotų, aprūpintą gyvenimą ir eiti ieškoti „tiesos“…
Kita vertus kaip
pakeičiamas požiūris į įprastą gyvenimą, kai išaiškėja tokio gyvenimo kaina:
viskas netiesa, viskas – apgaulė, o aš esu žmogėdra (tiesiogine prasme).
Dar kita pusė –
kas yra tiesa: tai, kuom gyvenu, kuom buvau mokytas tėvų, ko mokau savo atžalas,
kuom tikiu ir kuom proseneliai tikėjo, ar tai,
ką nori įrodyti keletas žmonių, kurių vyriausybė bijo, kuriuos ji
uždaro, izoliuoja ar net sunaikina – kas savotiškai jau įrodo šios žmonių
saujelės teisumą.
„… realybė sudėtingesnė negu idėja.“ (p. 89)
Be abejo sukrečia ir storų
(ne apie kūno apimtis kalbama, o apie… gyvūnus, kurie vizualiai niekuo
nesiskiria nuo manęs, tavęs, kaimyno, žmonos, vyro, tavo tėvo ir mamos…)
gyvenimas šalia žmonių, bei žmogaus, įkėlimas į situaciją, kai pradedi abejoti
kas yra kas. Gyvūnai, kurie yra ne tai, kad sutapatinami su žmonėmis, bet yra
panašūs į žmones, ir, jei suteiktume sąlygas – jie ir elgtųsi kaip žmonės. Man atgrasi,
nemaloni pati storų esmė. Storai buvo specialiai išvesti (beveik kaip šuniukų veislė), tam, kad žmonėms
gyventi būtų patogiau… Kyla asociacija su žmonių laikomais augintiniais –
daugiausia šuniukais, kurie juos rengia, bei elgiasi kaip su vaikiukais. Kad ir
kaip bepažiūrėtume, manau, visur svarbu yra neperžengti ribų.
"Visais laikais žmonės gyveno eidami į kompromisus su savo vadinamąja „sąžine“,
išsiugdydami tam tikrą kurtumo laipsnį, neleidžiantį išgirsti beprotiškų idealo riksmų.
Žmonės skiriasi kompromiso ir kurtumo laipsniais, bet ne tuo, kad vieni gyvena be kompromisų ir „švariai“, o kiti „niekšiškai ir purvinai“.
Gyventi be kompromisų – negalima.
Be kompromisų galima tik mirti.“ (p. 112)
Nejaukiai skamba ir tai, kad jei prieš nužudydamas gyvūną
maistui – ilgai melsiesi ir atgailausi dangui – tavo nuodėmė (visgi tai –
žudymas) bus mažesnė, ar iš vis nebebus nuodėmė. Tai gal ir prieš nužudydamas, pakenkdamas
artimui (t. y. tos pačios rasės nariui) – pasimelskime ir nebetūrėsime savo
sąžinei priekaištų? O ir apskritai – meldimasis ir atgaila (ypač prieš padarant
nusižengimą, nuodėmę) – nuodėmę išperka?
Kaip priversti sąžinę tylėti? Taip
mąstant galime nebepastebėti kaip toli nueita moralės, žmogiškumo klausimais į
visišką nehumaniškumą, kad atsidursime žmogėdrų kailyje to net nepastebėję… Kaip
priversti sąžinę dirbti?
Beskaitant mintys pradeda kelti audras smegenyse – kas žmogų
padaro ŽMOGUMI? Kartais iš tiesų galima nueiti toliau ir patirti šiurpą, taip susiraizgyti
smegeninėje, jog minčių kamuolio nebepavyks išnarplioti…
Buvo mintis, kad knyga galėtų būti įrašyta prie privalomos
literatūros mokykloje. Tačiau, manau, jog šis kūrinys – tik subrendusiam žmogui. Iš vienos pusės – ar sukrės paauglį, ar
sukrės taip, kaip autorius norėjo… Nes, kaip teigiama šioje knygoje: „Sąmonė – tai
iš tiesų pragaras.“ (p.33) Kita vertus, blogiausias variantas, jei knyga bus
priskirta tik fantastinei literatūrai, jei ji bus perskaityta ir… pamiršta.
„O ji eina ir šypsosi iš laimės. Nes neturi sąmonės,
nesuvokia savo padėties. Ji nesikankina, jausdama pažeminimą, nieko nenutuokia
apie savo likimą, kurį kažkas sudarkė, sulaužė. Vadinasi, fašistai buvo teisūs?
Mums, žmonėms, gerai, nes esame išlaisvinti nuo juodo darbo ir galime
priklausyti patys sau, plėtoti kultūrą. Ir storams gerai. Sunkiausia buvo
sukurti žemesnę rasę, išvesti į žmogų panašią būtybę, nes ją reikėjo padaryti
bemaž iš visaverčių žmonių. Kita vertus, iš ko gi dar tą veislę buvo galima
išvesti? Juk ne iš beždžionių. Užtat dabar nė vienas žmogus žemėje negali sau
priekaištauti dėl nežmoniško elgesio.“ (p.27)
„Kas per žmogiškas apsėdimas – sau prilyginti gyvūnus?“
„Kuo geriau pažinau storus, tuo labiau mane stebino jų…
laimė. Sąmonė – tai iš tiesų pragaras.“ (p.33)
„Tačiau iš tiesų žmogus dirbo kitam žmogui, kuriam priklausė
gamybos priemonės. Tai irgi vergovė, tik civilizuota.“ (p.39)
„Vergas – tai žmogus, nužemintas iki funkcijos.“ (p.40)
„Gyvulys negali būti vergas. Dėl to mūsų santvarka negali
būti laikoma vergovine. Santvarka, kuri iš esmės remiasi gyvūnų darbu. Todėl
tas faktas, kad gyvūnai turi žmogišką
pavidalą, negali ir neturi nieko klaidinti. Tai ne tas pat, kaip paversti žmogų
gyvuliu – tai darydavo ikiistoriniai dvigubą moralę išpažįstantys žmonės nuo antikos
vergvaldžių iki mūsų tiesioginių pirmtakų fašistų. „ (p.40)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
papasakok ką manai...